Jak zviditelnit web na Google
Google je světově nejpoužívanější vyhledávač a umístění webu na předních příčkách vhodných, relevantních, atraktivních nebo longtailových výrazů je zaručeným způsobem k získání významné návštěvnosti Vašeho webu. S vyšší návštěvností webu pak může růst i počet konverzních akcí - kontaktování, poptávky, objednávky nebo další cíle a web tak plní svůj hlavní účel. Být na předních příčkách tohoto vyhledávače je tedy v maximálním zájmu byznysu, tvůrců obsahu a podobně. Úžasným faktem je, že máte dvě možnosti, jak zviditelnit svůj web na Google - jednou možností je zaměřit se na optimalizaci webu pro vyhledávače (SEO), čímž zviditelníte svůj web v organickém (neplaceném) vyhledávání a další možností je pak inzerovat na Googlu v placeném vyhledávání formou platby za proklik (PPC). Mé vřelé doporučení zní - zaměřte se naplno na obě zmíněné možnosti.
Obsah článku:
Zviditelnění webu na Googlu optimalizací pro vyhledávače (SEO)
Zviditelnění webu na Googlu reklamou s platbou za proklik (PPC)
Proč je dobré řešit SEO i PPC zároveň
Zviditelnění webu na Googlu optimalizací pro vyhledávače (SEO)
První z možností jak zviditelnit web na Googlu je zaměřit se na něj, udělat jej pro Google maximálně srozumitelný a udělat maximum pro to, aby jej vyhledávač považoval za hodnotný. Neboli odborně řečeno - optimalizujete web pro vyhledávače. Kvalitní optimalizace (SEO) se obvykle skládá z těchto kroků:
- analýza klíčových slov - je velmi důležitá (potřebujete znát klíčová slova na která se při optimalizaci má smysl zaměřit)
- on-page optimalizace / obsahové SEO
- technické SEO
- off-page optimalizace (linkbuilding)
- uživatelský zážitek (UX)
- monitoring výsledků
Jedním z hlavních cílů SEO je vytvořit web tak, aby co nejlépe uspokojil požadavky co možná nejvíce návštěvníků v souvislosti s vyhledávanými výrazy. Nacházejí-li návštěvníci na webu hodnotné informace, tráví-li na webu delší čas a rádi se vracejí, systémy vyhledávače to rozpoznají a web posouvají na vyšší pozice ve vyhledávání. Pozici Vašeho webu ve vyhledávači ovlivňuje více než 200 faktorů, která si Google vyhodnocuje.
Výhody SEO
- Větší množství uživatelů preferujících organické / neplacené výsledky vyhledávání
- Cena jakmile je hotovo - prokliky z organických výsledků nic nestojí
- Dobré výsledky SEO obvykle poukazují na vysokou přidanou hodnotu firmy (zajímavý obsah, produkt, služba - lidé Vaše firma zajímá, zmiňují se o Vás a jsou na Vašem webu aktivní)
Nevýhody SEO
- Efekt SEO je citelný v delším časovém horizontu (obvykle 3 měsíce až 1 rok)
- Vyšší časová náročnost realizace a od ní se odvíjející náklady na realizaci
- Vysoké požadavky na odbornost a zkušenosti s realizací SEO
Zviditelnění webu na Googlu reklamou s platbou za proklik (PPC)
Další možnost zviditelnění webu na Googlu je prostřednictvím reklamy v placeném vyhledávání s platbou za proklik (PPC - Pay Per Click). Tato možnost má jednu velkou výhodu - reklamní odkazy na Váš web dostanete na top příčky Googlu prakticky okamžitě. Stačí pouze v systému Google Ads vytvořit reklamní účet, nakonfigurovat reklamní kampaně a ty se začnou po krátké kontrole zobrazovat. Vy jste tak schopni v řádu dní analyzovat první výsledky spuštěných kampaní. Reklama na Googlu se skládá z následujících součástí:
- Reklama ve vyhledávání (na základě dotazů konkrétních klíčových slov)
- Reklama v obsahové síti (bannery, videa)
- Reklama v Google nákupech
Reklamy se v Google Ads spouští pomocí více různých typů reklamních kampaní. Každý typ kampaně má svá pro a proti, některé jsou výkonnější, jiné naopak. Reklama na Googlu od svého spuštění až dodnes ušla dlouhou cestu, prošla více proměnami a ačkoli i dnes lze reklamy konfigurovat manuálně (jednoduchá nastavení ceny za proklik), vyplatí se z důvodu získání lepších výkonnostních výsledků používat chytré a automatizované kampaně, jejichž algoritmy samy nabízejí cenu za proklik a v drtivé většině případů dosáhnou lepších výsledků než zastaralé manuální kampaně.
Výhody PPC
- Okamžitý efekt po spuštění prvních kampaní - ihned můžete být na předních pozicích, první poptávky nebo objednávky mohou přijít velmi brzy po spuštění.
- Rozsáhlé možnosti cílení reklam po jednotlivých segmentech a možnosti velmi podrobného měření výkonu, účinnosti a rentability reklam.
- Naprostá kontrola nad výdaji za reklamy
- Google dlouhá léta systém vylepšuje a usnadňuje správu a snižuje její náročnost, poskytuje bezplatnou podporu a jednou za čas i výhodné akce v podobě kreditu na reklamy pro začínající inzerenty.
Nevýhody PPC
- Jedná se, jak jinak, o placenou službu, veškerá umístění na předních pozicích jsou podmíněna tím, že zaplatíte každý proklik v těchto pozicích
- Cena za proklik může výrazně vyrůst a to především v silně konkurenčních oborech. Obvykle však i v těchto případech lze dosáhnout úspěchu - Váš konkurent chce vydělat stejně, jako to chcete Vy a stejně jako Vy nebude ochoten vydat většinu své marže za reklamy. Vhodné nastavení reklam, optimalizace konverzního poměru webu a další činnosti Vám mohou dodat významnou výhodu.
Proč je dobré řešit SEO i PPC zároveň
Existuje více dobrých důvodů, proč se při snaze o zviditelnění webu zaměřit na oba výše zmíněné akviziční kanály současně:
- účinnost PPC kampaní může být ovlivněna stavem SEO Vašeho webu, algoritmy Googlu posuzují kvalitu a relevanci cílových stránek a od toho se odvíjí skóre kvality reklam, které má následně vliv na cenu za proklik na konkrétních pozicích reklam při reklamní aukci, s kvalitním SEO tedy inzerujete na Googlu efektivněji a za lepší cenu.
- při realizaci SEO Vám mohou data z PPC kampaní výrazně pomoci - například máte přehled, která klíčová slova jsou vysoce konverzní (vedou k objednávkám) a víte tedy na která klíčová slova se mimo jiné při realizaci SEO výrazně zaměřit.
- dalším důvodem je obvyklé chování uživatelů - zatímco někteří uživatelé si zvykli klikat na reklamy, jiní uživatelé reklamy přeskakují a klikají až na organické výsledky. Aktuální poměr se pohybuje zhruba 70:30 ve prospěch organiky, ale pozor - u placených výsledků je obvykle dosaženo vyššího počtu konverzí. Je tedy naprosto jasné, že zaměříte-li se pouze na SEO nebo pouze na PPC, přicházíte zhruba o polovinu potenciálních příležitostí, obratu, zisku.
- další výhodu můžete získat v případě, že marketingové služby outsourcujete - při vyšším počtu objednáných služeb můžete získat procentuální "množstevní" slevu