Reklama na Googlu
V dnešní online době je reklama na Googlu jedním z nejúčinnějších způsobů, jak oslovit potenciální zákazníky, s pravděpodobným zájmem o Vaše produkty, zboží a služby. Inzerce na Googlu je realizována prostřednictvím platformy Google Ads, přes níž lze veškeré reklamy spravovat. Ta nabízí nespočet možností, jak zacílit reklamy poměrně přesně na ty uživatele, kteří s velkou pravděpodobností budou mít o Vaše produkty nebo služby zájem.
Obsah článku
Reklamy s maximálním výkonem (PMAX)
Tipy jak úspěšně inzerovat na Googlu
Google Ads
Google Ads je reklamní platforma Googlu, která umožňuje firmám zobrazovat placené reklamy ve výsledcích vyhledávání Google, na YouTube, v partnerských sítích a aplikacích. Umožňuje inzerentům zacílit své reklamy na základě klíčových slov, demografických údajů, zájmů nebo konkrétních webů. Reklama je zde účtována ve formě platby za proklik, což je dnes nejběžnější způsob účtování ve většině internetových reklamních systémů. Možná jste již v souvislosti s internetovou reklamou slyšeli zkratku PPC (z anglického "Pay Per Click" - platba za proklik) a právě tímto způsobem se převážně platí za reklamu i v Google Ads.
Typy reklam
Existuje několik typů reklam, které můžete na Googlu spustit. Pojďme si projít ty nejdůležitější.
Reklamy ve vyhledávání
Zobrazují se v textové podobě nad nebo pod výsledky organického (neplaceného) vyhledávání. Poznáte je díky tagu "Sponzorováno", který je umístěn obvykle nad reklamou. Ve výsledcích vyhledávání se tedy přednostně zobrazí sponzorované odkazy, které si inzerenti na daná klíčová slova zaplatitli a následně teprve nejlepší organické výsledky, tak jak je Google dle kvality obsahu vyhodnotil.
Ukázka reklamy ve vyhledávání, podobu této reklamy si nakonfigurujete v reklamní platformě Google Ads.
Reklamy v obsahové síti
Zobrazují se na partnerských webech ve formě bannerů nebo videí. Tento typ reklamy se mimo jiné skvěle hodí pro remarketingové účely, kdy jste schopni zobrazovat reklamu potenciálním zákazníkům, kteří již navštívili webové stránky s vašimi produkty nebo službami a mohou být v rozhodovacím procesu nákupu / zvažují poptávku vašich služeb.
Ukázka obsahové reklamy tak, jak se zobrazí v mobilním zobrazení na partnerském webu, který používá AdSense.
Reklamy v nákupech
Zobrazují produktové reklamy přímo ve Google vyhledávači a v platformě Google Shopping. Tento typ reklamy je naprosto zásadní, pokud máte e-shop. Drtivou většinu objednávek Vám totiž vygenerují právě reklamy v Google nákupech. Pro zobrazování reklam v nákupech je zároveň potřeba zalistovat inzerované produkty v platformě Google Merchant Center. Produktové reklamy spustíte po propojení účtů Google Ads a Merchant Center spuštěním kampaní, které reklamy v nákupech obsahují. Tedy například kampaně s maximálním výkonem (PMAX), kde účet Merchant Center nalinkujete a nebo starší formát "Nákupy".
Ukázka reklamy v nákupech po zadání klíčového slova "iPhone 16" - zobrazení přímo ve vyhledávači Google. Pamatujte, že v případě produktů se většina uživatelů proklikne prostřednictvím tohoto typu reklamy. Stejně tak Ti, kteří tento produkt nakonec i zakoupí. Běžné textové reklamy ve vyhledávání oproti výše zobrazenému druhu reklamy jsou zodpovědné za násobně méně prokliků i nákupů.
Kampaně s maximálním výkonem (PMAX)
Kampaně s maximálním výkonem, zkráceně PMAX kampaně, jsou v současnosti nejvýkonnějším typem kapaní. Chcete-li z Google Ads dostat maximum, neměl by tento tento formát kampaně ve Vašem reklamním účtu chybět. PMAX kampaně představují moderní typ reklamy na Googlu, který se zaměřuje na maximální výkon tím, že automatizovaně kombinuje všechny dostupné formáty reklamy a kanály, jako jsou YouTube, Gmail, Google Search, Google Display Network a Google Nákupy. Tyto kampaně využívají pokročilé strojové učení k tomu, aby zobrazovaly reklamy těm správným uživatelům ve správný čas na základě jejich záměrů a chování. Jsou-li vhodně nastaveny, přináší nejlepší výsledky jak pro e-shopy v podobě objednávek, tak i pro weby poskytující služby ve formě vyplněných formulářů, poptávek a dalších typů konverzí.
Při vytváření nové kampaně se vás systém zeptá, jaký typ kampaně chcete vytvořit. Kampaň "Maximální výkon" (PMAX) byste rozhodně neměli vynechat.
Smart kampaně
Smart kampaně jsou skvělým nástrojem pro lokální firmy, které chtějí zjednodušit správu svých reklam a zároveň dosáhnout efektivních výsledků. Tento typ kampaně využívá automatizaci, která kombinuje strojové učení pro optimalizaci výkonu s jednoduchými vstupy od inzerentů, jako je například cíl kampaně nebo rozpočet. Já sám tento typ kampaní u konkrétních typů firem používám vzhledem k jejich schopnosti generovat větší zpětnou vazbu v podobě telefonních hovorů, místních tras a dalších typů konverzí. Obvykle nejlepší výsledky generují pro lokální podniky, jako jsou autoservisy, restaurace a další služby zaměřené na lokální klientelu.
Průvodce, který se spustí při výběru nové kampaně typu "Smart". Poskytujete-li služby především místním zákazníkům, vůbec se toho nebojte a pokuste se kampaň nakonfigurovat. Pozorně si přečtěte, co po Vás systém požaduje, vyplňte vše potřebné a buďte pečliví. V řádu dvou týdnů až měsíce se pokuste vypozorovat, zda Vám stoupnul počet poptávek / objednávek.
Další typy reklam
V platformě Google Ads lze spouštět další typy reklam. Jejich účinnost a smysluplnost spuštění se odvíjí od více faktorů jako je samotný produkt nebo služba. Některé typy kampaní totiž mohou velmi dobře fungovat na konkrétní typy služeb.
Výhody reklamy na Googlu
- Přesné cílení - můžete oslovit správnou skupinu lidí na základě jejich vyhledávacích dotazů,
- Měření a optimalizace - Google Ads poskytuje detailní data o výkonu reklamy a jednotlivých segmentů kampaní, což umožňuje kontinuální optimalizaci s cílem zvýšení výkonu a efektivity reklam.
- Kontrola nad reklamními náklady - sami si nastavíte maximální denní rozpočet a cenu za proklik.
- Okamžité výsledky - reklamy se začnou zobrazovat ihned po té, co jsou nakonfigurovány, což umožňuje velmi rychlé získání zákazníků, v krátkém čase po spuštění kampaní. Efekt je umocněn, pokud nabízíte zajímavé produkty a služby, s nadstandardní kvalitou nebo dobrou cenou.
Tipy jak úspěšně inzerovat na Googlu
- Usilujte o maximální relevanci reklamních kampaní - snažte se cílit na maximálně relevantní klíčová slova a udržujte relevanci těchto klíčových slov také s texty reklam a cílovými url. V opačném případě dostanete na svůj web nerelevantní návštěvníky, kteří vám vyklikají rozpočet. Jinými slovy tedy usilujte o to, aby se cílená klíčová slova vyskytovala jak v textu reklamy, tak i v obsahu webových stránek přirozeně tím, že bude tento obsah relevantní.
- Soustřeďte se na dobré texty - reklama by měla být stručná, výstižná, avšak zároveň i lákavá. Zahrňte výhody vašeho produktu nebo služby a najděte ten správný argument, proč by si uživatelé měli koupit právě váš produkt nebo službu.
- Měřte výsledky a optimalizujte
- Využívejte strojové učení, chytré algoritmy, automatizaci a AI napříč reklamním účtem - používáním vysoce automatizovaných kampaní (např. PMAX), pokročilých strategií nabídek CPC jako "Maximalizace konverzí" nebo "Maximalizace hodnoty konverzí" dosáhnete úspěchu mnohem snáze a s násobně menším úsilím, než když se budete snažit dosáhnout výkonu manuálním nastavováním kampaní všech možných součástí reklamních kampaní.
- Zaměřte se také na cílové url Vašeho webu - stránka, na kterou vede reklama, musí být rychlá, přehledná a ideálně i optimalizovaná z pohledu konverzního poměru. Vložte například jednoduchý formulář nebo výzvu k akci. Kvalitní a funkční web obvykle obsahuje tyto a další prvky, jejichž cílem je zvýšení konverzního poměru webu, tedy zvýšení procenta návštěvníků, kteří provedou konverzní akci vedoucí k monetizaci.
Cena reklamy
Cena reklamy tak, aby Vám něco přinesla, závisí na konkurenci v daném segmentu a kvalitě vašich reklam. Je možné začít s malým rozpočtem a postupně ho navyšovat, jakmile dosáhnete dobrých výsledků. Klíčovým faktorem je pravidelná optimalizace kampaní a sledování návratnosti investic (ROI). Vhodným nastavením reklam lze výrazně ušetřit a dosáhnout stejné efektivity jako konkurent, který dá do reklamy násobně více. Skvělým faktem je, že rozpočet na reklamy je pevně ve Vašich rukou a v případě potřeby můžete reklamní rozpočty kdykoli zvýšit, snížit nebo reklamní kampaně a útraty zcela zastavit.